Інноваційна діяльність – інструмент
реформування освіти на всіх рівнях
Найважливішим
завданням освіти в Україні є підготовка освіченої , творчої особистості.
Останнім часом в усіх нормативних
документах (в Державних стандартах освіти, програмах тощо), які регулюють
навчальний процес, робиться акцент на те, що однією з головних цілей навчання
математиці є підготовка учнів до повсякденного життя, розвиток її особистості
засобами математики: потрібна нова людина, з певною системою знань, складом
розуму, розвиненим мисленням, умінням приймати оптимальні рішення в залежності
від ситуації. Але все частіше звучить критика на адресу ‹‹академічної»
підготовки випускників, які, як показують результати міжнародних досліджень, не
справляються з завданнями, що перевіряють математичну компетентність учнів,
готовність до розв’язання завдань повсякденного життя, а висока
‹‹теоретизованість» курсу математики унеможливлює зв’язок одержаних знань з
практикою реальної життєдіяльності, не дозволяє підготувати учня до дорослого,
у тому числі і професійного, життя. Має місце зниження успішності учнів з
математики, яке пов’язане з відсутністю мотивації до навчання. Сучасні діти
впевнені, що знання і уміння, які вони отримують на уроках, навряд чи згодяться
в їх майбутній життєдіяльності. За відсутністю стійкої мотивації до вивчення
шкільних дисциплін губиться інтерес до навчання в цілому. Учні стають
пасивними учасниками освітнього процесу,
звільнюють себе від відповідальності за своє майбутнє.
Розв’язання цієї
проблеми і привело мене до пошуку технології навчання, яка б дозволила
підготувати учнів до успішного дорослого життя, задіяти комунікативні і творчі
здібності учнів, навчити їх добувати знання, і яка б забезпечила направленість
навчального процесу на формування компетентностей.
Однією з таких
технологій навчання є кейс-технологія. У порівнянні з іншими активними методами
навчання кейс-метод не настільки відомий. Ще менше він випробовуваний щодо
застосування у шкільній математиці. Але його переваги: колективний характер
пізнавальної діяльності, творчий підхід до пізнання, поєднання теоретичних знань
і практичних навичок настільки привабливі, що залучення його до роботи, навіть
при наявності труднощів в реалізації методики в межах школи, має багато плюсів.
Технологія „кейс” завойовує позитивне відношення з боку учнів, які бачать у
ньому можливість виявити ініціативу, відчути самостійність в освоєнні
теоретичних положень і оволодінні практичними навичками. Не менш важливе і те,
що технологія „кейс” досить сильно впливає на професіоналізацію учнів, сприяє
їхньому дорослішанню, формує інтерес і позитивну мотивацію до навчання.
Вивчивши матеріал
з ціэї проблеми, я зрозуміла, як багато умінь і навичок відпрацьовується на
уроках з застосуванням кейс-методу. Суть методу полягає в використанні
конкретних випадків (ситуацій, історій, тексти яких називаються «кейсом») для
спільного аналізу, обговорення або вироблення рішень учнями з певного розділу
навчальної дисципліни. Кейси (ситуаційні вправи) мають чітко виражений характер
і мету. Як правило вони пов’язані з проблемою або ситуацією, яка існувала чи і
зараз існує. Це завжди моделювання життєвої ситуації, і те рішення, що знайде
учасник кейса , може служити як відбиттям рівня компетентності і
професіоналізму учасника, так і реальним рішенням проблеми. У кейс-технології
не даються конкретні відповіді, їх необхідно знаходити самостійно. Це дозволяє
учневі, спираючись на власний досвід, формулювати висновки, застосовувати на
практиці одержані знання, пред’являти власний (або груповий ) погляд на
проблему. В кейсі проблема представлена в неявному, схованому вигляді, як
правило, вона не має однозначного вирішення. Цінність кейс-технології полягає в
тому, що вона одночасно відображає не тільки практичну проблему, а й актуалізує
певний комплекс знань, який необхідно засвоїти при вирішенні цієї проблеми.
Кейсом також називають спеціальний набір навчальних матеріалів, пред’явлених
учню для вивчення.
Методологічно
кейс-метод принципово відрізняється від аналогічного змісту навчання, яке не
використовує кейс-метод.
Основними етапами кейс – метода на уроках математики є:
- пред’явлення кейсу вчителем;
- індивідуальне вивчення кейсу
кожним членом групи;
- розробки варіантів
індивідуальних рішень;
- обговорення варіантів
індивідуальних рішень в кожній підгрупі;
- підготовка до обговорення і дискусії.
Кейс-технології
передбачають і колективну роботу над пакетом завдань, що розвиває уміння
сприймати думку інших людей і уміння працювати у команді.
Можливі наступні
альтернативні варіанти роботи з матеріалами кейса:
- учні вивчають матеріли
заздалегідь, також знайомляться з рекомендованою вчителем додатковою
літературою, частина завдань по роботі з кейсом виконується вдома індивідуально
кожним;
- учні знайомляться заздалегідь
тільки з матеріалами кейсу, частина завдань по роботі з кейсом виконується
вдома індивідуально кожним;
- учні одержують кейс
безпосередньо на уроці і працюють з ним. Даний варіант підходить для невеликих
за об’ємом кейсів і можуть бути використані на занятті з метою активізації
мислення, підвищення мотивації до вивчення теми.
Роль вчителя при використанні кейс-методу суттєво
відрізняється від традиційного: він передає свої повноваження учням, його
керівна роль зводиться до мінімуму. Втручання вчителя в роботу учнів повинно
бути обмеженими, воно зводиться лише до регулюючої функції, вчителю відводиться
роль спостерігача. Учнів обов’язково треба підбадьорювати, навіть якщо вони
пропонували менш раціональний шлях рішення; обов’язково відмітити сильні і
слабкі сторони рішень. При використанні кейс-методу оцінки в балах не
виставляються, а лише оцінюється степінь участі учнів в роботі.
Але є і проблема із застосуванням кейс-методу: не кожний
матеріал шкільного курсу математики може представити у вигляді кейсів.
Отже використання кейс-методу відкриває широкий простір, для
творчості, самостійності, розвиває практично мислення, уміння аналізувати
інформацію, формулювати і розв’язувати проблеми, а також формує життєві
компетентності.
Немає коментарів:
Дописати коментар